bodyÇ

"Google Özel Arama" tüm istanbulium.net sitelerinden sonuç getirmektedir.

Berggren'in Bir Fotoğrafından Çekim Noktası Tespiti Hikayesi

Aslında Guillaume Berggren'in bu fotoğrafına dair tespiti Facebook'taki Oldist grubumuzda uzun dönem önce yapılmıştı. Twitter'da bu fotoğrafa dair bir paylaşımda sorulan "bugün aynı noktadan aynı manzarayı çekebilir miyiz" sorusu üzerinden çekim noktası gündeme geldi ve müdahil oldum. O yazışmalarda neden orası olamayacağına dair savlar sonrası konu gündemimizde kaldı ve nokta tespitini iyice netleştirmek adına bazı çalışmalar yaptık. Elbette ilk başta yanılmış olabilirdik. Aslında tespiti netleştirme çalışmalarını bu işin artık uzmanı olan Selman abi yaptı. Ben sadece paylaşımda bulundum.

Sonrasında düşününce bu çalışmaları örnek bir vaka olarak paylaşma fikri doğru geldi. Daha evvel pek çok eski fotoğrafla alakalı benzer tespitlerimiz oldu. Bazen atılan farklı görüş bizim fotoğrafa daha fazla eğilmemize neden oldu. Maksadımız kişileri haksız çıkarmaktan ziyade açık bir nokta bırakmadan doğrusunu tespit etmek. Çekim noktasını kesinleştirmek adına evvela kendimizi ikna etmek için fotoğraftaki pek çok detaya dikkat ettik; değişimi analiz etmek adına, başka eski fotoğraflar, eski ve yeni haritalar, günümüz fotoğraflarını kullandık. Yetmedi, Selman abinin bölgeye gidip yerinde gördüğü de oldu. (Ben uzak olduğum için katılamadım)


Twitter yazışmaları sonrasında ortaya çıkan çizimleri kullanarak sadece tespit için neler yaptığımızı yazmak adına bir sebep oldu. Bir fotoğrafın çekim noktası tespitinde neler yaptığımıza dair bir örnek oldu.


Elbette aynı noktadan fotoğraf çekme olanağı varsa yahut çekim noktasına yakın sağlam bir referans noktası varsa ne alâ. Hiç uğraştırmıyor o tip fotoğraflar. Ama bazen tüm bunlara rağmen fotoğrafa giren binalar, bölgelerdeki değişim de bizi şüpheye düşürebiliyor. İlk anda emin gibi görünsek de, uymayan bazı şeyler nedeniyle yine haritalara, fotoğraflara başvurabiliyoruz.


Peki Konum Tespiti İçin Neler Yapıyoruz?

Evvela fotoğrafta bulunan günümüze de gelebilmiş eserlerden referans noktalarını dikkate alarak üzerlerinden geçen çizgiler çiziyoruz. Aşağıdaki görüntüler aynı noktadan çekildiğini düşündüğümüz 2 ayrı fotoğraf için çizilmiştir. İlk fotoğrafın büyük hali şuradandiğer fotoğrafı şuradan görebilirsiniz. Bu çizgiler belirli bir noktada kesişiyorlar ve bu kesişme noktası bizim çekim noktasına en yakın noktalardan birisi oluyor.


















Acaba yanılıyor muyuz? Daha önlerden bir noktadan çekilmiş olamaz mı? Çünkü o topografyada ön kısımda yine bir yükseklik bulunuyor. Bahse konu fotoğrafın büyük halini açınca göreceksiniz ki hemen ağaçların ardında 2 tane minare silüeti görünüyor. Selman abi bunları da tespit ederek bana şu çalışmasını gönderdi.








Daha önceden bir başka fotoğrafta çekim noktası olarak düşündüğümüz binayı gösteren fotoğrafı da koyalım.

















Fotoğrafta hemen sol altımızda görülen serviler Özbekler Tekkesi haziresinde. Tekke binası günümüzde kısmen biraz daha farklı.

Mihrimah Sultan Camii aslında kadrajımızda ama ağaçlardan dolayı görünmüyor. Sahildeki minare bugün olmayan Adliye Camii'ine ait. Sol kısma doğru giderek Rum Mehmet Paşa, daha sol ve ilerisinde Ayazma Camii, geride iki minaresiyle Valide Camii, soluna doğru Abdi Efendi, Gülfem Hatun camileri ile Mimar Sinan Hamamı, sola doğru geldiğimizde sadece minaresini gördüğümüz Kara Davut Paşa Camii ve ilerisinde daha büyük görünen Aziz Mahmut Hüdai Camii. 

Ağaçların arkasında, yapılan çalışmadan da görebileceğimiz Mirzazade ve Abdülbaki Efendi Camileri bulunmaktadır.


Not:
İzin almadığım için twitter mesajına link vermeyeceğim. Sadece katkılarda bulunan herkese teşekkür ederim. Bu paylaşım sebebiyle çok keyif aldığımız tespitlerde bulunduk.